26
czerwiec
9:00 am — 5:00 pm
Centrum Konferencyjne Golden Floor
Aleje Jerozolimskie 123A

Warszawa, Polska
Ładowanie Wydarzenia
  • To event minęło.

Cechy definicyjne mobbingu w praktyce

Mobbing w sądzie – roszczenia wynikające z mobbingu

Praktyczna identyfikacja mobbingu

Narzędzia bezpieczeństwa pracodawcy – przeciwdziałanie mobbingowi

Executive summary – co warto zapamiętać i śledzić

 

KORZYŚCI Z UCZESTNICTWA:

  • zwiększenie bezpieczeństwa organizacji, minimalizacja ryzyka wystąpienia konfliktu mobbingowego,
  • podniesienie kompetencji zarządczych kadry menadżerskiej
  • praktyczne rozwiązania dot. prewencji antymobbingowej
  • zwiększenie poziomu przygotowania kadry firmy do reagowania w sytuacjach kryzysowych
  • możliwość uniknięcia lub zminimalizowania szkód materialnych i niematerialnych związanych z przypadkami dyskryminacji, molestowania i mobbingu
  • nabycie umiejętności diagnozowania,zapobiegania i rozwiązywania konfliktów DMM
  • zapoznanie z prawami i obowiązkami pracowników i pracodawców w tym zakresie
  • poznanie praktycznych zasad prawidłowego postępowania w celu uniknięcia zagrożeń DMM

9:00 – Rejestracja i poranna kawa

9:30 – Cechy definicyjne mobbingu w praktyce

  • Definicja ustawowa według kodeksu pracy in extenso
  • Pojęcie uporczywości długotrwałości
  • Kazus na uporczywość i długotrwałość
  • Pojęcie zaniżonej przydatności
  • Kazus na zaniżoną przydatność
  • Kluczowy paradygmat mobbingu (jeden z trzech): subiektywność a obiektywność
  • Konstrukcja rozsądnej ofiary jako nieformalny element definicyjny mobbingu
  • Powodowanie poniżenia lub ośmieszenia
  • Kazus na poniżenie / ośmieszenie
  • Izolacja lub wyeliminowanie z zespołu pracowników
  • Kazus na izolację i eliminowanie z zespołu pracowników
  • Cel mobbera w ramach definicji mobbingu: czy mobbing jest działaniem celowym?
  • Łączne spełnianie wszystkich przesłanek definicyjnych
  • Kazus na łączne spełnianie przesłanek
  • Typy odpowiedzialności z tytułu mobbingu – kontrakt czy delikt
  • Kazus na deliktowy charakter mobbingu
  • Charakter odpowiedzialności pracodawcy w sprawach o mobbing
  • Mobbing w rozumieniu poza kodeksowym
  • Znaczenie prawne definicji mobbingu w kodeksie pracy w kontekście
  • Próby „analogizacji” mobbingu wychodzące poza kodeks pracy. Mobbing a stalking

10:45 – Przerwa kawowa

10:45 – Mobbing w sądzie – roszczenia wynikające z mobbingu

  • Stosunek do pojęć pokrewnych na tle kodeksu pracy
  • Dobra osobiste a mobbing – czy regulacja kodeksu pracy jest potrzebna i na ile
  • Nierówne traktowanie, dyskryminacja
  • Stosunek kodeksu pracy do kodeksu cywilnego w związku z roszczenie z tytułu mobbingu
  • Roszczenie odszkodowawcze w związku z rozwiązaniem umowy o pracę na tle kodeksu pracy
  • Kazus na roszczenie odszkodowawcze na tle kodeksu pracy
  • Roszczenie o zadośćuczynienie na tle kodeksu pracy
  • Co to jest rozstrój zdrowia?
  • Kazus na rozstrój zdrowia
  • Przesłanki określenia wysokości roszczenia z tytułu zadośćuczynienia (krzywda)
  • Odwołanie do europejskich źródeł prawa w zakresie podstaw roszczeń w zakresie dyskryminacji
  • Możliwość kumulacji roszczeń w sprawach o mobbing
  • Brak ograniczenia górnych kwot roszczenia
  • Właściwość sądów w sprawach o mobbing
  • Ciężar dowodu w sprawach o mobbing
  • Konkretność dowodów jako wymóg udowodnienia mobbingu
  • Kazus na konkretność dowodów w sprawach o mobbing
  • Dochodzenie roszczeń przez pracodawcą wobec mobbera
  • Praktyczne uwagi co do postępowania pracodawcy w sądzie
  • Tendencje rozwojowe w sprawach o mobbing – uwagi pod kątem przyszłości

12:30 – Lunch

13:10 – Praktyczna identyfikacja mobbingu

  • Próba wyważenia sensu subiektywności i obiektywności
  • Pojęcie godności pracowniczej i dóbr osobistych w ogólności
  • Kazus na godność osobistą i godność pracownika (brak rozróżnienia)
  • Pojęcie „wyłączenia bezprawności” w odniesieniu do dóbr osobistych
  • Negatywna postawa pracownika jako uchylenie mobbingu
  • Molestowanie „zwykłe” a mobbing
  • Molestowanie seksualne a mobbing. Brak wyczerpania przesłanek- inna konstrukcja roszczeń
  • Kazus na molestowanie seksualne i mobbing
  • Mobbing a uzasadniony interes pracodawcy
  • Mobbing w warunkach trudności gospodarczych podmiotu pracodawcy
  • Mobbing a polecenia pracodawcy
  • Kazus na mobbing a polecenia pracodawcy
  • Mobbing a stres w pracy
  • Mobbing a trudne warunki pracy
  • Mobbing a kary dyscyplinarne
  • Mobbing a nieprawidłowe relacje personalne
  • Mobbing a krytyka pracownika
  • Kazus na mobbing a krytyka pracownika
  • Inny kontratypy mobbingu – zbiorczo

14:40 – Narzędzia bezpieczeństwa pracodawcy – przeciwdziałanie mobbingowi

  • Warunki ograniczenia odpowiedzialności pracodawcy
  • Kazus (orzeczenie) na ograniczenie odpowiedzialności pracodawcy – stanowisko Sądu Najwyższego
  • Obowiązki pracodawcy w ogólności. Obowiązek poszanowania godności i innych dóbr osobistych (art. 11 (1) KP.
  • Obowiązek z art. 94 (1) kodeksu pracy udostępnienia pracownikom tekstu przepisów dotyczący równego traktowania w zatrudnieniu.
  • Kodeks wartości pracodawcy. Ulokowanie mobbingu i problemu relacji pracowniczych na skali wartości firmy
  • Regulamin pracy – wprowadzenie zapisów antymobbingowych do regulaminu pracy
  • Zasady odpowiedzialności pracodawcy ponownie
  • Działania antymobbingowe pracodawcy
  • Program antymobbingowy
  • Polityka antymobbingowa
  • Wdrożenie procedury antymobbingowej
  • Rzecznik zatrudnionych
  • Komisja antymobbingowa
  • Rola sygnalistów i gorące linie
  • Szkolenia pracowników
  • Działania realne i działania pozorne.
  • Zagrożenia związane z systemem ocen
  • Konieczne wymagane działania podejmowane wobec mobbera
  • Rozwiązania indywidualne
  • Inne rozwiązania systemowe
  • Permanentny charakter działań antymobbingowych

16:00 – Executive summary – co warto zapamiętać i śledzić

  • Znaczenie zjawiska – każdy był kiedyś mobberem i każdy był (co najmniej w jakimś stopniu) mobbowany

  • Realna ocena ryzyk pracodawcy

  • Zróżnicowanie ryzyk mobbingu w zależności od struktury własnościowej i charakteru działalności

  • Polityka antymobbingowa okazją dla pracodawcy do zdobycia odpowiedniej wiedzy o firmie i pracownikach

16:30 – Zakończenie warsztatu. Rozdanie certyfikatów

Michał Tomczak, Kancelaria Tomczak & Partnerzy

M. Tomczak_  Adwokat oraz partner w Kancelarii Tomczak & Partnerzy. Absolwent  Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się różnymi dziedzinami prawa korporacyjnego oraz prawem inwestycyjnym. Autor licznych publikacji, w tym komentarza na temat regulacji dotyczących spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz opracowania na temat standardowej umowy kupna-sprzedaży udziałów lub akcji (SPA). Od wielu lat współpracuje z firmami przy rozwiązywaniu problemów dotyczących relacji pracodawców z pracownikami, w tym w szczególności w kwestii naruszenia umów o zakazie konkurencji oraz ochrony prywatności pracowników. Posiada bogate doświadczenie w reprezentacji stron w sporach sądowych powstałych na tle stosowania prawa pracy.

 

Szczegóły

Data:
26 czerwca, 2015
Czas:
9:00 am - 5:00 pm
Wydarzenie Category:
Organizer:
Magdalena Karłowicz
Phone:
22 787 59 12
Email:

Nadchodzące wydarzenia