Cechy definicyjne mobbingu w praktyce
Mobbing w sądzie – roszczenia wynikające z mobbingu
Praktyczna identyfikacja mobbingu
Narzędzia bezpieczeństwa pracodawcy – przeciwdziałanie mobbingowi
Executive summary – co warto zapamiętać i śledzić
KORZYŚCI Z UCZESTNICTWA:
- zwiększenie bezpieczeństwa organizacji, minimalizacja ryzyka wystąpienia konfliktu mobbingowego,
- podniesienie kompetencji zarządczych kadry menadżerskiej
- praktyczne rozwiązania dot. prewencji antymobbingowej
- zwiększenie poziomu przygotowania kadry firmy do reagowania w sytuacjach kryzysowych
- możliwość uniknięcia lub zminimalizowania szkód materialnych i niematerialnych związanych z przypadkami dyskryminacji, molestowania i mobbingu
- nabycie umiejętności diagnozowania,zapobiegania i rozwiązywania konfliktów DMM
- zapoznanie z prawami i obowiązkami pracowników i pracodawców w tym zakresie
- poznanie praktycznych zasad prawidłowego postępowania w celu uniknięcia zagrożeń DMM
9:00 – Rejestracja i poranna kawa
9:30 – Cechy definicyjne mobbingu w praktyce
- Definicja ustawowa według kodeksu pracy in extenso
- Pojęcie uporczywości długotrwałości
- Kazus na uporczywość i długotrwałość
- Pojęcie zaniżonej przydatności
- Kazus na zaniżoną przydatność
- Kluczowy paradygmat mobbingu (jeden z trzech): subiektywność a obiektywność
- Konstrukcja rozsądnej ofiary jako nieformalny element definicyjny mobbingu
- Powodowanie poniżenia lub ośmieszenia
- Kazus na poniżenie / ośmieszenie
- Izolacja lub wyeliminowanie z zespołu pracowników
- Kazus na izolację i eliminowanie z zespołu pracowników
- Cel mobbera w ramach definicji mobbingu: czy mobbing jest działaniem celowym?
- Łączne spełnianie wszystkich przesłanek definicyjnych
- Kazus na łączne spełnianie przesłanek
- Typy odpowiedzialności z tytułu mobbingu – kontrakt czy delikt
- Kazus na deliktowy charakter mobbingu
- Charakter odpowiedzialności pracodawcy w sprawach o mobbing
- Mobbing w rozumieniu poza kodeksowym
- Znaczenie prawne definicji mobbingu w kodeksie pracy w kontekście
- Próby „analogizacji” mobbingu wychodzące poza kodeks pracy. Mobbing a stalking
10:45 – Przerwa kawowa
10:45 – Mobbing w sądzie – roszczenia wynikające z mobbingu
- Stosunek do pojęć pokrewnych na tle kodeksu pracy
- Dobra osobiste a mobbing – czy regulacja kodeksu pracy jest potrzebna i na ile
- Nierówne traktowanie, dyskryminacja
- Stosunek kodeksu pracy do kodeksu cywilnego w związku z roszczenie z tytułu mobbingu
- Roszczenie odszkodowawcze w związku z rozwiązaniem umowy o pracę na tle kodeksu pracy
- Kazus na roszczenie odszkodowawcze na tle kodeksu pracy
- Roszczenie o zadośćuczynienie na tle kodeksu pracy
- Co to jest rozstrój zdrowia?
- Kazus na rozstrój zdrowia
- Przesłanki określenia wysokości roszczenia z tytułu zadośćuczynienia (krzywda)
- Odwołanie do europejskich źródeł prawa w zakresie podstaw roszczeń w zakresie dyskryminacji
- Możliwość kumulacji roszczeń w sprawach o mobbing
- Brak ograniczenia górnych kwot roszczenia
- Właściwość sądów w sprawach o mobbing
- Ciężar dowodu w sprawach o mobbing
- Konkretność dowodów jako wymóg udowodnienia mobbingu
- Kazus na konkretność dowodów w sprawach o mobbing
- Dochodzenie roszczeń przez pracodawcą wobec mobbera
- Praktyczne uwagi co do postępowania pracodawcy w sądzie
-
Tendencje rozwojowe w sprawach o mobbing – uwagi pod kątem przyszłości
12:30 – Lunch
13:10 – Praktyczna identyfikacja mobbingu
- Próba wyważenia sensu subiektywności i obiektywności
- Pojęcie godności pracowniczej i dóbr osobistych w ogólności
- Kazus na godność osobistą i godność pracownika (brak rozróżnienia)
- Pojęcie „wyłączenia bezprawności” w odniesieniu do dóbr osobistych
- Negatywna postawa pracownika jako uchylenie mobbingu
- Molestowanie „zwykłe” a mobbing
- Molestowanie seksualne a mobbing. Brak wyczerpania przesłanek- inna konstrukcja roszczeń
- Kazus na molestowanie seksualne i mobbing
- Mobbing a uzasadniony interes pracodawcy
- Mobbing w warunkach trudności gospodarczych podmiotu pracodawcy
- Mobbing a polecenia pracodawcy
- Kazus na mobbing a polecenia pracodawcy
- Mobbing a stres w pracy
- Mobbing a trudne warunki pracy
- Mobbing a kary dyscyplinarne
- Mobbing a nieprawidłowe relacje personalne
- Mobbing a krytyka pracownika
- Kazus na mobbing a krytyka pracownika
- Inny kontratypy mobbingu – zbiorczo
14:40 – Narzędzia bezpieczeństwa pracodawcy – przeciwdziałanie mobbingowi
- Warunki ograniczenia odpowiedzialności pracodawcy
- Kazus (orzeczenie) na ograniczenie odpowiedzialności pracodawcy – stanowisko Sądu Najwyższego
- Obowiązki pracodawcy w ogólności. Obowiązek poszanowania godności i innych dóbr osobistych (art. 11 (1) KP.
- Obowiązek z art. 94 (1) kodeksu pracy udostępnienia pracownikom tekstu przepisów dotyczący równego traktowania w zatrudnieniu.
- Kodeks wartości pracodawcy. Ulokowanie mobbingu i problemu relacji pracowniczych na skali wartości firmy
- Regulamin pracy – wprowadzenie zapisów antymobbingowych do regulaminu pracy
- Zasady odpowiedzialności pracodawcy ponownie
- Działania antymobbingowe pracodawcy
- Program antymobbingowy
- Polityka antymobbingowa
- Wdrożenie procedury antymobbingowej
- Rzecznik zatrudnionych
- Komisja antymobbingowa
- Rola sygnalistów i gorące linie
- Szkolenia pracowników
- Działania realne i działania pozorne.
- Zagrożenia związane z systemem ocen
- Konieczne wymagane działania podejmowane wobec mobbera
- Rozwiązania indywidualne
- Inne rozwiązania systemowe
-
Permanentny charakter działań antymobbingowych
16:00 – Executive summary – co warto zapamiętać i śledzić
-
Znaczenie zjawiska – każdy był kiedyś mobberem i każdy był (co najmniej w jakimś stopniu) mobbowany
-
Realna ocena ryzyk pracodawcy
-
Zróżnicowanie ryzyk mobbingu w zależności od struktury własnościowej i charakteru działalności
-
Polityka antymobbingowa okazją dla pracodawcy do zdobycia odpowiedniej wiedzy o firmie i pracownikach
16:30 – Zakończenie warsztatu. Rozdanie certyfikatów
Michał Tomczak, Kancelaria Tomczak & Partnerzy
Adwokat oraz partner w Kancelarii Tomczak & Partnerzy. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się różnymi dziedzinami prawa korporacyjnego oraz prawem inwestycyjnym. Autor licznych publikacji, w tym komentarza na temat regulacji dotyczących spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz opracowania na temat standardowej umowy kupna-sprzedaży udziałów lub akcji (SPA). Od wielu lat współpracuje z firmami przy rozwiązywaniu problemów dotyczących relacji pracodawców z pracownikami, w tym w szczególności w kwestii naruszenia umów o zakazie konkurencji oraz ochrony prywatności pracowników. Posiada bogate doświadczenie w reprezentacji stron w sporach sądowych powstałych na tle stosowania prawa pracy.